No niinpä niin. Istuin tiistaina kaupunginhallituksen maanantaisen kokouksen tiedotustilaisuudessa. Helkkarin hienoa. Nyt joutuvat mokomat ensin istumaan maanantai-illan "kyselyiässä jatkuvasti elelevän" Aaltosen kanssa, joka tietysti ikänsä puolesta kysyy juuri niitä kysymyksiä, joita EI saa kaupunginhallituksessa kysyä ja sitten tiistaina joutuu vielä puheenjohtaja kohtaamaan tiedotustilaisuudessa hyypiön, jonka poispotkimiseksi hallituksesta oli valmis raiskaamaan oman allekirjoituksensakin ja tekemään siitä täysin paskapaperin arvoisen. Monen muun allekirjoittajan lisäksi.

Tosin yhtään hallituksen edustajaa ei tällä kertaa paikalla ollut, vaan koko kertomuskavalkadin piti talousjohtajamme Takala. Siinä kun ihmettelin, miksi meidät oli kutsuttu kaupunginhallituksen kokouksen tiedotustilaisuuteen, vaikkei paikalla ole edes yhtään hallituksen edustajaa, sain vastaukseksi, että kyse oli tilinpäätösinfosta. Hetken siinä sanailimme, niin johan tilaisuuden järjestelypuolustuspuheisiin ylsi yllättäen muut paikallaolleet toimittajat. Tai sanoisinko paremminkin tiedottajat. Yhden konsernin edustajat. Heille kun paikallisesti kelpaa komeasti aina yksi puoli kolikosta ja jos muu ei auta tehdään sitten "ehkä vielä jotain hyvää tulossa" -juttuja kiillottamaan ikioman idolin kilpeä.

Niin, yhteiset pelisäännöt. Sellaisia kaavaillaan kaupungin organisaatioon. Ainakin mitä sain kuulla pykälässä, jota hallitus oli käsitellyt nimellä "Työhyvinvointi". Hienoa, erittäin hienoa. Näitä kannattaa aina peukuttaa ja liputtaa.

Vaan muuttuipa ääni kellossa kun mentiin pari pykälää eteenpäin ja kysyin miksei kaupunginvaltuutettu Jari Valkosen avoin kirje kaupunginhallitukselle, mennyt hallituksen edustajille lainkaan, vaikka hallituksen esityslistalla olikin kyseisen puolirikollisvaltuutetuksi leimatun kaksi oikaisupyyntöä aiempiin päätöksiin.

Vastaus oli yksiselitteinen; Jari Valkosen kirje EI liittynyt kyseisten pykälien käsittelyyn, vaan "päätökset tehdään esityslistan esittelyn pohjalta".

Tämä selvä.

Seuraava kysymykseni koski kuitenkin "yhteisiä pelisääntöjä". Kysyin, kuinka sitten oli mahdollista, että kaupunginhallituksen joulukuisessa kokouksessa käsiteltiin, tai siis hallituksen jäsenille jaettiin pöydälle peräti kahden henkilön tekemät kirjelmät. Molemmat rehtoreita. Nämä peräti poliisille toimitetut tutkintapyynnöt koskien herra "kiusaajan" kunnianloukkauksia selvityspyynnön tekijöitä kohtaan annettiin luettavaksi silloin, kun käsittelimme pykälänä Valkosen aloitetta toiselle näistä rehtorista annettavasta varoituksesta. Se vapaamuurari siis.

Kirjeet eivät liittyneet aiheeseen sen enempää tai vähempää kuin Valkosen kirje, mutta... Niillä ainakin saatiin hallituksen tomuosasto kauhistumaan, "poliisille tutkintapyyntö... kamalaa...". Ja niinhän se on, kamalaa, mutta niin kuin tiedämme, tutkintapyynnön voi tehdä kuka vaan ja mistä vaan. Mutta tarkoitushakuisuus olikin koko kupletin juoni...

Sanottakoon, että toisessa kirjelmässä väitettiin asian olevan JO syyttäjällä, mutta niin kuin jälkeenpäin selvisi, se ei ylittänyt EDES esitutkintakynnystä, vaan siitä tehtiin rajoitettu esitutkinta. Hohhoijaa... Eipä kaupunginhallitusta kiinnosta perättömät tekstit, mutta auta armias jos kaupunginjohtajaamme jouku vertaa kaveriin joka juuri ja juuri kykenee pyörittämään fillarindynamosta virtaa, vaikka pitäisi samalla vastata ydinvoimalan toiminnasta. Kyllä alkaa kiinnostua kaupunginhallituskin... Voinee siis tehdä johtopäätöksen, että silloin kun ollaan asioiden ytimessä, hallitus ryhtyy toimiin sen pienen tytön kivittämiseksi, joka siinä yhdessä sadussa huuteli jotain kansalle, kun keisari käveli kelteisillään pitkin valtakuntansa katuja.

Ai niin... mikä oli vastaus kysymykseen. Varsin yksiselitteinen: "Päätökset tehdään esityslistan esittelyn pohjalta." Eli en saanut vastausta kysymykseen.

Tosin, en olisi kyllä itsekään siihen osannut vastata. Mutta siksihän kysytään.

Lisäksi vastausta vaille jäi yksi kysymys. Kaupunginhallitus päätti olla ottamatta "kiusaajahengen" tekemää varoitusaloitetta käsittelyyn syystä, että (khall 20.12.:10)  "kuten liitteenä olevasta aloitteesta ilmenee siinä puututaan pelkästään kaupungin organisaatioon kuuluvien henkilöiden operatiiviseen toimintaan, josta vastaavat virkamiehet. Aloite ei liity kuntalain ja kaupunginvaltuuston työjärjestyksen edellyttämällä tavalla kaupungin toimintaan tai hallintoon".

Yllä olevan perustelun vuoksi kysyin, onko jatkossa kuntalaisten ja heidän valitsemiensa valtuutettujen turha tehdä seuraavankaltaisia aloitteita: Katujen kunnossapitoon ja muuhun kunnallistekniikkaan liittyvät asiat, lasten päivähoitoon liittyvät asiat tai peräti Kalannin keskustan yleiskaava-alueelle (joskus kun kaava valmistuu) tehtävät kaavamuutokset, vaikka kerrostalojen saaamiseksi ja niin edelleen...

Nämä kaikki asiat kuuluvat jollain tavalla "kaupungin organisaatioon kuuluvien henkilöiden operatiiviseen toimintaan..."

Arvatkaa sainko vastausta. Siis ollenkaan.