Jos on kuraa maassa, niin samalla tavalla sitä on Ugin taloudenpidossa. Erikoista on mielestäni se, että joissain blogeissa kaipaavat vuosikymmenet mukana politiikanteossa olleet luottamustoimihenkilöt luottamustoimihenkilöiltä ratkaisuja ja uusia innovaatioita. Ilmankos hommat ovat valuneet vuosia hiekkaan, jos kuvitelma on aina ollut tämä.

Me olemme luottamustoimihenkilöitä, emme eri alojen ammattilaisia. Jokaisessa hallintokunnassa on johtava virkamies ja liuta väliportaan johtavia virkamiehiä, jotka ovat alansa asiantuntijoita. Tai ainakin heidän pitäisi olla. Eiköhän ne esitykset säästöistä kuuluisi tulla heiltä meille luottamustoimihenkilöille, jotka sitten hyväksymme tai hylkäämme esityksen.

Varsin irvokkaalta ajatukselta tuntuisi, että meikäläinenkin esittäisi, mistä sosiaali- ja terveyskeskukselta raavitaan kolmen miljoonan säästö vuositasolla. Sama summa kuin mikä on Ugissa käytetty enemmän kuin mitä maan keskiarvo on. Eli ongelmana meillä ei taida ollakaan paljon puhuttu resurssipula, vaan JOHTAVIEN VIRKAMIESTEN kyvyttömyys käyttää niitä POLIITIKKOJEN antamia resursseja viisaasti, tai järkevästi, ihan miten vain.

Ja mitä tulee sitten henkilöstöresursseihin. Ohessa hieman lukuja:

Uudesskaupungissa maksetut palkat nousivat 5,2 % (1,6 M€) kun koko kunta-alan palkkasumma kasvoi 4 %. Näin siis kurjistuva taloutemme näkyi kunnan työntekijöiden kukkarossa keskimääräistä suurempana palkkasäkkinä.

Vakituista henkilöstöä oli tilinpäätösasiakirjojen mukaan 817 työllistä viime vuonna. Kun siihen lisätään työllistetyt ja sijaiset, luku onkin jo aivan jotain muuta, eli 1 124 henkilöä. Jos uusikaupunkilaisia oli vuoden 2009 lopussa 15 876 henkilöä, niin yksi kaupungin "työntekijä" palveli neljäätoista (14!) asukasta. On siinä meillä siis elo kuin ellun kanoilla.

Suurin osa poliitikoista nyökkii hymy kasvoillaan, kun virkamiehet esittävät milloin mitäkin menoeriä, olivat ne sitten investointi- tai käyttötalouspuolella. Henkilöstöä palkataan, "henkilökohtaisia" mukamastoimenkuvien muutoksista johtuvia "naamakerroinpalkkoja" siunaa sosiaalijohtaja tusinoittain sen minkä ehtii, vaikka samaan aikaan lomautetaan työntekijöitä.

Kaupungissamme on johtavia virkamiehiä, jotka parin vuoden päästä jäävät eläkkeelle. Odotetaanko me sitä, että tulee vielä kuusi miljoonaa kahdessa vuodessa veronmaksajien piikkiin miinusta, vai olisiko mahdollista siirtää joitain henkilöitä muihin tehtäviin ennen eläkeikää ja palkata tilalle tuoreempi ammattilainen, vaikka sitten se maksaisi sen 100 000 vuodessa lisää? Kahden vuoden kustannus olisi 200 000, mutta jos vaakakupissa olisi 6 000 000 euron säästö, niin plussaa olisi 5 800 000 euroa.

Kylmä mielipiteeni on, että uusikaupunkilainen ongelma piilee johtajuudessa. Sellaista kun ei ole. Ainakaan sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Tai johtajia taitaa olla niin paljon, ettei kukaan oikeasti enää edes vastaa mistään.

Ja mikäli vihdoin ja viimein johtavat poliitikot leikkisivät jotain muuta kuin helkkarin tärkeitä kansan edustajia ja ottaisivat paikkansa KUNTALAISTEN edunvalvojina ja kunnan työntekijöiden TYÖNANTAJINA, voisi Uusikaupunkikin nousta tästä suosta. Ihan niin kuin naapurikuntiammekin on noussut. Laitila hyvänä esimerkkinä...

Ja jos puhuttaisi myös paljon kiitellystä virkamiesten elinkeinopolitiikasta sen oikeilla sanoilla. Myös me poliitikot. Ainakin tilinpäätösasiakirjan kylmät luvut kertovat aivan jostain muusta kuin menestystarinasta viimeisen vuosikymmenen aikana. Se nyt vain on valitettava tosiasia.

Ja hiukan lisää samalle päivälle

Tuo muutosvastarintaleima, jota esimerkiksi Forss blogissaan ja monissa muissa yhteyksissä jaksaa tuoda esiin muun muassa osalleni, on itseasiassa melkoinen pommien suutari ja hernepyssyllä ammuttu mätä pihlajanmarja menopelin tuulilasissa ilman suurempaa todellisuuspohjaa. Aitoa poliitikon kerrontaa unohtaen osan totuuksista. Siinä kun komiasti paukutellaan, etteivät viime vuonna koulupuolustajat olleet halukkaita mihinkään rakenteellisiin uudistuksiin ja säästöihin, niin unohtuu se, että säästöjä nimenomaan esitettiin. Kaiken lisäksi tavoitesummakin menivät rikki kepoisesti.

Täytyykin joku kerta kysyä näiltä silloisen ohjausryhmän jäseniltä, että miksei otettu kuuleviin korviin eri tilaisuuksissa niitä ihmisiä, peruskuntalaisiakin, jotka kyseenalaistivat, kuinka kaikki oppilaat mahtuvat siihen suureen tulevaan Kalannin yhtenäiskouluun... Silloin muun muassa sivistyspalvelukeskuksen johtaja sanoi, että "kyllä ne sinne mahtuvat". Ja hups... nyt sitten rempataan vanhaa koulurakennusta Männäisillä. Ilmeisesti ei samoja oppilaslukuja ollut ohjausryhmän ja muiden papereissa...

Oliko tämäkin ahtaus ohjausryhmän tiedossa, vai oliko tanssin kulku taas kerran se, että virkamies vei ja kokeneet kunnallispoliitikot vikisivät riemuissaan aamenta huutaen?

Välillä tuntuu, että pari- kolmekymmentä tai neljäkymmentä vuotta kunnallispolitiikassa mukana olleet paikallispoliitikot, ne samat, jotka surutta syytivät yhdessä virkamiehistön kanssa joka ikisen lantin miljoonien puskurirahastoistamme taivaan tuuliin, haihattelevat edelleen asioiden hoituvan itsestään. Sillä tavalla ainakin säästöpossu on tyhjennetty vuosien saatossa virkamies- ja luottamusmiesTYÖNÄ.