Valtuustoryhmien keskinäiset neuvottelut ovat Uudessakaupungissa (ehkä) takana ja Perussuomalaisten valtuustoryhmä istui jokaisen ryhmittymän kanssa neuvottelupöytään erikseen ja yhdessä. Lähtökohtamme neuvotteluissa oli, että vaalien tulosta kunnioitetaan ja puheenjohtajuudet sekä voimasuhteet jakautuvat sen mukaisesti. Lisäksi Perussuomalaisten valtuustoryhmä esitti teesinään, ettei johtaville luottamustoimipaikoille valita virkamiehiä. Laki antaa heidän mukanaololleen mahdollisuuden, mutta virkamiesten poissaoloa se ei kiellä.
Lisäksi alusta asti selvää oli, ettei Perussuomalaisten valtuustoryhmä tule sitoutumaan neljän vuoden hallitusohjelmaan nimikirjoituksina papereilla. Oli sitten kyseessä niin sanottu oikeisto tai vasemmisto. Halusimme jättää mahdollisuuden tehdä perussuomalaista suoraselkäistä politiikkaa lasten, sairaiden ja vanhusten hyväksi ilman kabinettipapereita.
Mikäli Perussuomalaisten neljän hengen valtuustoryhmä olisi jäänyt kokonaisuudessaan neuvottelujen ulkopuolelle, seurauksena olisi ollut paikkajaon käsittely ja loputtomat, tunteja kestävät äänestystalkoot tammikuun kaupunginvaltuuston kokouksessa.
Kun sitten neuvotteluiden toisella kierroksella tapahtui lähentyminen oikeiston kanssa, vasemmisto ilmoitti peruuttavansa viimeisen neuvottelun Perussuomalaisten kanssa.
Sopimus paikkajaosta syntyi oikeiston kanssa. Keskinäinen sopimuspaperi –joka kunnioitti vaalien tulosta ja äänestäjää– käsissämme marssimme vasemmiston kanssa samaan pöytään.
Tilanne oli erikoinen.
Sopimuspaperimme oli lähestulkoon vessapaperia vastaesityksen kanssa. Tässä kohtaa oikeistopuoli oli tehnyt suuren virheen tarjotessaan demokraattista sopimusta. Emme olleet ymmärtäneet, että neuvotteluja pidetään pelkästään neuvottelujen takia, ei demokratiaa kunnioittaen.
Politiikan kapulakieli tuli kerralla Perussuomalaisille selväksi. Sanelupolitiikka on sitä, ettei suostuta vastapuolen esitykseen. Neuvottelutulos tarkoittaa sitä, että kostoisku tulee kaikista kauniista puheista huolimatta. Sopimus on sitä, kun annetaan toiselle kaikki mitä he pyytävät.
Puheet ovat puheita, teot tekoja. Me olemme valmiit tekemään, emme puhumaan kauniita ja paikkansa pitämättömiä. Sitä on riittävästi muissa poliittisissa ryhmittymissä, lehdistössä sekä niiden tekstiviestipalstoilla.

Kunnioittaen
Jari Valkonen